top of page

Dopady nošení podpatků na zdraví

Aktualizováno: 12. 5.

Každý den do ulic vyráží miliony lidí s botami na podpatku na nohou. Někteří překonávají nepohodlí, které boty poskytují kvůli módě, chodí v nich za zábavou či kulturou a jiní v nich dokonce pracují. Ale málokdo si už uvědomuje dlouhodobé a rozsáhlé zdravotní dopady, kterým se tímto způsobem vystavují.



Opakované studie dokazují, že nošení bot na vysokém podpatku mění biomechaniku těla. Odchylky nalézáme v neuromechanice chůze, kinetice i kinematice tělesných struktur od páteře až po prsty na nohou.

Vzniká tak vysoké riziko onemocnění a bolestí pohybového aparátu proti kterým v tomto případě existuje jednoduchá prevence.


Kompenzace změny těžiště


Nošení bot na podpatku ovlivňuje přirozenou polohu a zatížení chodidel, prstů i kotníků, mění ohyb v kolenních i kyčelních kloubech, což způsobuje změnu chůze, držení těla a konečně i rovnováhy. Následkem toho se vyvíjí osteoporóza v již zmiňovaných kloubech, inverzní postavení kotníků nebo hallux valgus (vbočený palec).


Vše proto, že se tělo pokouší kompenzovat nerovnováhu způsobenou podpatky ohnutím kloubů těla, prohnutím páteře a boků. Pravidelné nošení podpatků tedy transformuje napětí svalů lýtkových, kyčelních, pánevních i zádových a tím i křivku páteře, čímž vzniká zvýšená bederní lordóza, odborně hyperlordóza.



Důsledkem změny přirozeného zakřivení páteře, je neschopnost páteře efektivně tlumit nárazy při chůzi a člověk se tím vystavuje riziku vzniku chronické bolesti zad.

Vliv podpatků na páteř


Hyperlordotická křivka páteře se změnou sklonu pánve má vliv na svalové napětí a jejich sílu. Bylo dokázáno, že čím vyšší podpatek při studii jedinec nosil, tím častěji docházelo k aktivaci svalů vzpřimovače páteře. Tato změna svalového napětí poté vedla k únavě svalů a jejich přetížení, což člověk pociťuje jako zvýšené nepohodlí.



Protože se takto nepřirozeně upravuje sklon pánve, změna postavení kloubů i křivka páteře, je narušena přirozená osa těla a těžiště. V tomto momentě dochází k rychlejšímu nerovnoměrnému opotřebení zadních vazů, kloubů i meziobratlových plotének zad.

A to už je jen krůček od vzniku chronických bolestí zad při dlouhodobém nošení takového typu bot.


Ovlivnění funkce pánevního dna


Kromě vlivu na páteř má nošení vysokých podpatků také vliv na funkci svalů pánevního dna. Protože při stoji na nich tělo neustále jakoby padá dopředu. Aby tento postoj byl kompenzován, musí se zapojit všechny úseky páteře od spodiny lebeční až po kostrč. Dojde k pokrčení v kolenních i kyčelních kloubech, stažení ramen dozadu, hrudník naopak směřuje vpřed. Zatnou se břišní a hýžďové svaly, aby pomohly stabilizovat tělo v nepřirozeně nakloněném postoji. Tím, že držíme tyto svaly po výrazně dlouhou dobu, dojde tzv. k přetrénování svalů pánevního dna, a tudíž k jejich úplnému vyčerpání, které následně vede k inkontinenci.



S přibývajícím věkem navíc tyto svaly přirozeně ochabují a tkáně v oblasti pánve se stávají rigidnějšími. Což vede ke zhoršení prokrvení a elasticity a mění tedy celkovou biomechaniku pánevní krajiny.

U lidí již trpících močovou inkontinencí, které nosí podpatky, je větší pravděpodobnost úniku moči zejména při námaze, v důsledku snížené klidové aktivity svalů pánevního dna při plantární flexi kotníků, která neumožňuje jejich správné fungování.



Shrnutí možných obtíží


Takže si to shrňme. Co všechno způsobuje dlouhodobé nošení bot na podpatku?


- chronické bolesti zad, krku a kolen

- dlouhodobé problémy s vadným držením těla

- komprese páteřní ploténky


- skřípnuté nervy

- oslabené pánevní dno

- riziko osteoartrózy

- zatuhlé ohybače kyčlí


- zkrácení Achillovy šlachy

- svalové křeče

- slabé kotníky


- vbočené palce, kladívkové prsty

- stlačení kostí chodidla

- bolesti nohou





Tak co? Stále Vám nošení podpatků stojí za to?




119 zobrazení
bottom of page