PŘÍRUČKA NA BOLESTI ZAD - TIP Č.1

Aktualizováno: 9. 2. 2021

CO MŮŽETE UDĚLAT PRO SVÉ ZÁDA?

Bolesti zad většinou nevznikají ze dne na den a existuje mnoho rizikových faktorů, kvůli kterým se z občasného pobolívání zad stane chronická a ostrá bolest, kdy už je potřeba vyhledat lékařskou pomoc. V této sérii článků Vám budeme každý týden přidávat jeden tip či radu, jak můžete udělat něco pro svá záda. Všechno to jsou jednoduchá doporučení, která zvládne každý a která postupně budete zařazovat do své denní rutiny. Jak již bylo řečeno, problémy se zády jsou dlouhodobého charakteru a i odstranění těchto bolestí bude nějaký čas trvat. Nejdříve Vám vysvětlíme samotnou příčinu bolestí zad. Pro většinu z Vás to možná není nic nového, co neznáte, ale opakování je matka moudrosti.

JAKÁ JE PŘÍČINA BOLESTÍ ZAD?

Dlouhodobé bolesti zad jsou ve většině případů způsobeny degenerovanou meziobratlovou ploténkou. Ploténky jsou aktivní tkáně, fungující primárně jako “polštář” odlehčující pohyby páteře a tlumící nárazy při denních aktivitách a pohybech Vašeho těla. Jakmile je Vaše páteř a ploténka dlouhodobě přetěžovaná, například dlouhým sezením, jednostranným zatížením či opakovaným zvedáním těžkých břemen, nedokáže dostatečně rychle regenerovat.

Ploténka pod touto zátěží postupně ztrácí vodu a živiny, snižuje se její objem a ztrácí svou funkci. Dochází k jejich degeneraci, která může přejít až do dalšího stádia, tedy výhřezu či vyklenutí ploténky.

Výhřez ploténky pak utlačuje nervový kořen či míchu, což se projevuje dlouhotrvající bolestí zad, která se může propagovat až do dolních nebo horních končetin.

Rizikové faktory, které přispívají k rychlejší degeneraci plotének:

• Genetika

• Špatná životospráva

• Monotónnost

• Dlouhodobé přetěžování

• Nárazová činnost

• Nedostatek pohybu

• Nesprávné pohybové stereotypy při denních činnostech

• Stresující prostředí, nedostatek odpočinku

Rizikové aktivity

• Leh – vstávání

• Sed – posazování

• Chabý stoj

• Nesprávná chůze

• Předklony – činnosti spojené s předklonem

• Zvedání, pokládání

• Nošení, tlačení, tahání

Všechny výše vypsané aktivity a faktory Vám budou postupně vysvětlovány v dalších článcích a naučíte se snižovat jejich špatný vliv na Vaši páteř. Teď už můžeme přejít k tip č. 1 pro tento týden. Začneme tím nejjednodušším.

1. TIP - TERAPIE TEPLEM/CHLADEM

Pro úlevu od bolestí zad můžete využít teplo či chlad. Určitě většina z Vás má doma v mrazáku gelové polštářky, které lze v mikrovlnce či hrnci s vodou ohřát či v mrazáku vychladit. Důležité je však vědět, kdy použít terapii chladem a kdy terapii teplem.

CHLAD

Chladný gelový polštářek je vhodné použít v akutní fázi bolesti. Například pokud je bolest zad výsledkem nějaké aktivity (po běhání, kole atd.) použíte chlad. Kdykoliv máte bolestivé epizodu, která Vám zhorší bolest přiložte led. Led nechte na bolestivém místě pouze 20 min., ne více a můžete ho přiložit každou hodinu. Nejlépe opakujte 3-5 sérií po 20 minutách.

TEPLO

Ohřátý gelový polštářek využívejte pravidelně, pokud máte dlouhodobou bolest nižší intenzity. Teplo dokáže relaxovat přetížené a stažené svaly. Pokud však použijete teplo při tzv. atace/bolestivé epizodě, můžete tím bolesti ještě zhoršení. Je to z toho důvodu, že při těchto atakách jsou záda podrážděná a tělo v místě bolesti vytvoří zánět, který obecně zvyšujete teplotu této oblasti a dalším teplem akorát průběh ataky můžete zintenzivnit. Pro chronické stavy není žádné omezení na frekvenci užívání tepelné terapie, pokud Vám tedy teplo dělá dobře, což je u většiny.

To je tip pro tento týden, postupně budeme přidávat další. Zaměříme se na správné pohybové stereotypy (sed, stoj, chůze), jednoduché cviky pro úlevu od bolestí zad a nejvhodnější ergonomické pomůcky.

96 zobrazení