Operace páteře versus Neoperativní dekomprese páteře?

Úvod

Již několikrát jsme na našem Blogu zmiňovali rozdíly mezi spinální dekompresí a trakcí a také jsme se dívali na úspěšnost chirurgické léčby páteře. Dnes jsme se rozhodli přímo porovnat dekompresní léčbu s chirurgickou léčbou bolestí páteře. Konkrétně jsme zde shrnuli to nejdůležitější z článku doktora Erica Caplana, který je předsedou sítě klinik DISC Centers of America, zaměřující se na neoperativní léčbu zad.

Operační řešení

Cílem tohoto článku rozhodně není shazovat práci spinálních chirurgů. Většina z nich jsou velmi kvalifikovaní odborníci a u určitých stavů páteře se operaci nelze vyhnout a je opravdu jediným řešením. Například u úrazů páteře, páteřních tumorů či u některých vývojových vad páteře. Avšak až 60% pacientů, kteří navštíví spinální kliniku jsou diagnostikováni s běžnou, axiální, mechanickou, degenerativní, funkční či nespecifickou bolestí zad. Tyto typy bolestí většinou zahrnují sníženou ploténku,

dehydratovaný disk, vyklenutí disku, výhřez disku a kostěnné výrůstky (tzv. osteofyty).

Tyto změny na páteři je možné zachytit na magnetické rezonanci a dohromady je nazýváme degenerativním onemocněním páteře či disku. U této diagnózy je ve většině případů doporučena chirurgická operace ve formě spinální fúze, tedy připojední dvou nebo více obratlů kostěnným štěpem, aby se eliminoval pohyb a zmírnila bolest.

Studie ukazují, že tato operační metoda má nízkou úspěšnost a vysoké náklady. Například u bederních fúzí je 40% úspěšnost. Avšak tato úspěšnost již není dále specifikována. Pacienti po některých těchto "úspěšných" operacích museli nadále brát léky na bolest, jelikož bolestivost se operací snížila pouze o necelou polovinu. V jiné studii se sledoval efekt operací z dlouhodobého hlediska a až 1/3 pacientů se po dvou letech bolest vrátila do stejného stavu jako před operací a až 14% udávalo dokonce větší bolesti, než měli před operací.

Výše můžete na obrázku vidět statistiku Syndromu neúspěšné operace páteře, která ukazuje procentuelní zastoupení jednotlivých symptomů pacientů po operaci.

Úskalí operačního řešení

Někteří chirurgové udávají, že: "jsou schopni na magnetické rezonanci či rentgenu určit anomálie a degenerativní změny, ale až v 80-85% případech nejsou schopni s jistotou určit zdroj bolesti."

To je důvod proč 10 spinálních chirurgů navhrne 10 různých způsobí řešení daného problému, jeden může doporučit fúzi v třech segmentech, jiný doporučí pouze dva segmenty a další by vůbec nevolil operační řešení. Tato nespecifičnost v diagnostice přesného zdroje bolesti zad dává chirurgům možnost zvolit jakýkoliv operační postup s nejasným výsledkem.

Z hlediska četnosti těchto invazivních a farmakologických postupů léčby bolestí zad bylo za posledních 10 let zjištěn jejich významný nárust. I přesto, že jejich úspěšnost, bezpečnost a míra komplikací není dobře hodnocena. Ze studií vyplývá nárůst o 629% na náklady pro aplikaci epidurálních steroidních injekcích, nárust o 423% na opioidní léky na bolesti zad, nárust 307% v počtu vyšetření bederní páteře magnetickou rezonancí a především nárust 220% v počtu provedených spinálních operačních fúzí.

Je však zajímavé, že sami chirurgové by operační léčbu pro nespecifickou bolest zad nepodstoupili. Jako důvod uvádějí její vysokou rizikovost a nízkou úspěšnost.

Proč tedy sami chirurgové tuto operaci doporučují a provádějí? Často do tohoto rozhodování vstupují finanční otázky, ale často je zde i emoční konflikt. Na jednu stranu chirurg chce pomoci pacientovi, aby neměl bolesti a pokud již všechny ostatní postupy selhaly a bolest přetrvává, jediné poslední řešení, které může chirurg nabídnout je právě operace.

Jaká je tedy jiná možnost?

Už jsem psala v mnoha článcích, ale stojí za to zopakovat - ne všechny typy operací páteře jsou považovány za rovnocenné, ani chirurgové, kteří je provádějí. Operace páteře má trvalý efekt. Jakmile Vám říznou do páteře, už vás nikdy NEODŘEŽOU.

"Pokud se rozhodnete jít cestou operace páteře, je důležité najít spinálního chirurga, který je ochoten s vámi otevřeně diskutovat o možnostech léčby (včetně upřímného odhalení jejich rizik), a také toho, kdo má dovednosti a odborné znalosti potřebné k léčbě vašeho konkrétního stavu."

Neoperativní spinální dekompresní terapie je možnost, která by měla být prozkoumána před operací. Podle výzkumu Dr. Dennise McClure, renomovaného neurochirurga, vzal 500 chirurgických kandidátů a provedl nechirurgickou spinální dekompresní terapii. Dr. McClure publikoval své výsledky, které měly 86% úspěšnost bez nutnosti operace při 4letém sledování. Tyto výsledky jsou mimořádně působivé. Než tedy budete mluvit s chirurgickým týmem o své chronické bolesti zad, zvažte nejprve možnost nechirurgické dekomprese páteře.

Dekompresní terapie poskytuje úlevu díky jemnému oddálení obratlů, čímž snižuje tlak v meziobratlových ploténkách. Zároveň dekomprese léčí původ bolesti, který je zapříčiněn vyklenutým či vyhřezlým diskem.